Studia Podyplomowe Design i Kreatywność w Biznesie i Administracji Publicznej
Studia Podyplomowe Design i Kreatywność w Biznesie i Administracji Publicznej przekazują wiedzę i umiejętności z zakresu wykorzystania nowoczesnych koncepcji i narzędzi rozwoju designu (wzornictwa) oraz kreatywności w przedsiębiorstwach, podmiotach publicznych i organizacjach pozarządowych.
DOSKONALENIE KOMPETENCJI
– podnoszenie umiejętności praktycznych w obszarze zarządzania designem (wzornictwem) i kreatywnością
PRAKTYCZNA WIEDZA
– poznanie najlepszych narzędzi i sposobów ich zastosowania w rozwoju nowych produktów i usług
DOŚWIADCZONA KADRA
– praktycy i nauczyciele akademiccy współpracujący z podmiotami komercyjnymi, publicznymi i NGO
Dlaczego warto?
- Zrealizowane efekty kształcenia pozwalają na zrozumienie współczesnego zastosowania designu i kreatywności w przedsiębiorstwach, podmiotach sektora publicznego i organizacjach pozarządowych.
- Zajęcia obejmują przygotowanie do wykorzystania designu i kreatywności w budowaniu przewag konkurencyjnych w sektorze usług (np. administracja publiczna, ochrona zdrowia, zakwaterowanie i gastronomia, turystyka), sektorach tradycyjnych (np. sektor drzewno-meblowy, sektor spożywczy) oraz w sektorach kreatywnych (np. rzemiosło, reklama, film, muzyka, gry komputerowe i wideo, moda).
- Uczestnicy zdobędą umiejętności posługiwania się narzędziami i technikami z zakresu zwinnego zarządzania projektami (agile), myślenia projektowego (design thinking), myślenia kreatywnego i krytycznego oraz ich zastosowania w rozwoju nowych produktów i usług, w rozwiązywaniu problemów społeczno-gospodarczych oraz w kierowaniu zespołami pracowniczymi.
- Dzięki zdobytej wiedzy uczestnicy będą umieć opracowywać i wdrażać projekty koncepcyjne i wzornicze we współpracy z różnymi interesariuszami ich organizacji.
- Uczestnicy studiów zapoznają się z interdyscyplinarnym wymiarem zastosowania designu i kreatywności w organizacjach – aspektami psychologicznymi, marketingowymi, ekologicznymi, politycznymi, etycznymi i prawnymi.
Czy dla mnie?
Studia Podyplomowe Design i Kreatywność w Biznesie i Administracji Publicznej skierowane są do osób pragnących poszerzać swoją wiedzę oraz rozwijać umiejętności związane z ich dotychczasową działalnością i zaangażowaniem zawodowym, a w szczególności do:
- menedżerów odpowiadających za różne obszary działalności kreatywnej i innowacyjnej w firmach, podmiotach sektora publicznego i organizacjach pozarządowych,
- przyszłych menedżerów w sektorze usług i sektorach kreatywnych,
- przedstawicieli świata sztuki i kultury,
- osób planujących działalność związaną z designem,
- wszystkich tych, którzy chcą zrozumieć procesy związane z zastosowaniem myślenia kreatywnego, krytycznego i projektowego.
Rekomendacje
W obecnych dynamicznie zmieniających się czasach kluczowe znaczenie mają umiejętności pozwalające na tworzenie nowatorskich produktów i usług. Tylko unikalne, nieszablonowe rozwiązania mogą stanowić realną przewagę konkurencyjną. Wbrew powszechnym opiniom takie projekty nie muszą być jednak kosztowne i radykalnie innowacyjne! Czasami wystarczy wcielić w życie sprytne, inteligentne i oszczędne pomysły na modyfikacje już istniejących przedmiotów i procesów. W pierwszej kolejności niezbędne jest jednak… zdobycie kompetencji myślenia projektowego, kreatywnego i krytycznego oraz posługiwania się narzędziami, które pozwolą wydobyć pokłady nowych pomysłów z każdego interdyscyplinarnego i wielokulturowego zespołu. Jestem przekonany, że nasz program pozwoli obrócić każdą „porażkę” w „sukces”, bo każdy „problem” można zamienić w „wyzwanie” projektowe prowadzące do rozwiązań budujących lepszą przyszłość – zarówno w wymiarze osobistym, jak i organizacyjnym. Stawiamy na zajęcia praktyczne, warsztatowe i partycypacyjne, które pozwolą uczestnikom na budowanie przywództwa i kreatywne rozwiązywanie nawet najbardziej złożonych problemów w warunkach stale rosnącej zmienności, niepewności, złożoności i niejednoznaczności!
Program
Procesy tworzenia i rozwoju nowych produktów i usług – 12 godz. (w tym 8 godz. teoretycznych)
- Czynniki wspierające i ograniczające rozwój designu i kreatywności w organizacjach.
- Znaczenie wzornictwa i twórczości w budowaniu przewag konkurencyjnych.
- Rodzaje innowacji oraz ich związek z designem i kreatywnością.
- Etapy procesu tworzenia produktów i usług – od koncepcji do wdrożenia.
Historia i trendy w rozwoju designu na świecie i w Polsce – 12 godz. (w tym 8 godz. teoretycznych)
- Rozpoznawanie istniejących i nowych stylów oraz trendów w designie i kreatywności.
- Narzędzia do analizy trendów i prognozowania przyszłości.
- Analiza studiów przypadków udanych i nieudanych wdrożeń innowacji wzorniczych.
- Technologie cyfrowe we współczesnym designie, minimalizm, ekodesign, design generatywny.
Przywództwo i kierowanie interdyscyplinarnym, wielokulturowym i kreatywnym zespołem projektowym – 12 godz. (w tym 2 godz. teoretyczne)
- Praca, przywództwo i delegowanie zadań w interdyscyplinarnych, wielokulturowych i kreatywnych zespołach (grupach) projektowych.
- Teorie i style przywództwa, budowanie i motywowanie zespołów interdyscyplinarnych i wielokulturowych.
- Zarządzanie konfliktami, czasem i efektywnością.
- Zarządzanie zespołem na odległość.
Metody i narzędzia design thinking – definiowanie problemów oraz generowanie, prototypowanie i testowanie rozwiązań – 34 godz. (w tym 4 godz. teoretyczne)
- Dobieranie i stosowanie metod i narzędzi myślenia projektowego odpowiednich do skali rozwiązywanego problemu.
- Symulacje procesów tworzenia produktów i usług.
- Techniki zbierania danych jakościowych, analiza potrzeb i problemów użytkowników, definiowanie problemów, oprogramowanie wspierające design thinking (m.in. Miro, Mural, Stormboard).
- Metody szybkiego prototypowania, wizualizacji i modelowania produktów i usług (m.in. Canva, InVision, Sketch).
Agile – zwinne metodyki zarządzania projektami – 18 godz. (w tym 8 godz. teoretycznych)
- Przegląd zalet i wad najpopularniejszych metod Agile (Scrum, Kanban, Lean, Extreme Programming).
- Wykorzystanie narzędzi online (m.in. JIRA, Trello, Asana).
- Ćwiczenia z planowania i prowadzenia sprintów projektowych.
Techniki indywidualnego i zespołowego myślenia kreatywnego i krytycznego – 24 godz. (w tym 4 godz. teoretyczne)
- Wybieranie i wykorzystanie technik indywidualnego i zespołowego myślenia kreatywnego i krytycznego do generowania i oceny pomysłów.
- Wykorzystanie badań rynku i analizy trendów do generowania nowych rozwiązań.
- Prezentacja wyników prac i feedback.
Komunikacja, partycypacja i współprojektowanie w stosowaniu designu i kreatywności – 20 godz. (w tym 4 godz. teoretyczne)
- Wprowadzanie i komunikowanie zmian organizacyjnych wynikających z potrzeb wykorzystania designu i kreatywności.
- Design w kontekście otwartych innowacji oraz budowy europejskich ekosystemów innowacji.
- Prowadzenie procesów komunikacji, partycypacji i współprojektowania w stosowaniu designu i kreatywności z udziałem różnych grup interesariuszy.
Marketing i społeczna odpowiedzialność designu – 10 godz. (w tym 5 godz. teoretycznych)
- Planowanie zmian w organizacji, które poprawią jej wizerunek i prestiż.
- Segmentacja rynku i tworzenie profili klientów.
- Strategie marketingowe dla nowych produktów i usług.
- Prawo dotyczące ochrony konsumentów.
Circular design – zastosowanie wzornictwa w gospodarce o obiegu zamkniętym – 10 godz. (w tym 6 godz. teoretycznych)
- Planowanie i wdrażanie projektów koncepcyjnych i wzorniczych przy uwzględnieniu potrzeb interesariuszy organizacji, zasad etycznych, społecznej odpowiedzialności i zrównoważonego rozwoju.
- Etyka w tworzeniu i wdrażaniu nowych produktów i usług w kontekście zrównoważonego designu i ekodesignu.
- Regulacje dotyczące odpowiedzialności za produkt i jego cykl życia, projektowanie dla długiej żywotności i trwałości produktów, planowanie ponownego użycia i refabrykacji, projektowanie wspierające recykling i upcykling.
Prawne aspekty designu i kreatywności – 10 godz. (w tym 8 godz. teoretycznych)
- Krajowe i europejskie regulacje prawne z zakresu własności intelektualnej związane z designem i kreatywnością.
- Ochrona tajemnicy przedsiębiorstwa i know-how, przeciwdziałanie piractwu i nieuczciwej konkurencji w branży kreatywnej.
- Środki ochrony praw własności intelektualnej (m.in. wzory użytkowe, wzory przemysłowe, znaki towarowe).
Polityka publiczna w rozwoju i promocji polskiego designu – 10 godz. (w tym 6 godz. teoretycznych)
- Strategie i programy wspierające rozwój i promocję polskiego designu.
- Źródła finansowania designu i innowacji – fundusze dla projektantów i firm kreatywnych.
- Rola instytucji edukacyjnych, naukowych i kulturalnych oraz targów, wystaw i festiwali designu.
Seminarium projektowe – 8 godz. (w tym 2 godz. teoretyczne)
- Przygotowanie pracy końcowej w ramach studiów podyplomowych w formie projektu grupowego.
Program studiów obejmuje łącznie 180 godzin zajęć dydaktycznych: wykładów, ćwiczeń i warsztatów.
Kierownik studiów
Doktor nauk społecznych w zakresie nauki o polityce publicznej oraz socjolog. W latach 2002–2009 redaktor i korespondent wydawnictw o grach komputerowych. W latach 2011–2013 wiceprezes Fundacji Laboratorium Badań i Działań Społecznych „SocLab”. Ekspert zewnętrzny m.in. Komisji Europejskiej, programu URBACT, programu Interreg CENTRAL EUROPE, European Science Foundation, Urban Innovative Actions, International Federation on Ageing. Członek m.in. International Sociological Association, European School of Social Innovation, European Citizen Science Association, Systemic Design Association, Socio-Gerontechnology Network. Autor ponad 200 prac naukowych, m.in. z zakresu innowacji społecznych i cyfrowych, przemysłów kreatywnych, gerontologii, ekonomii pracy, zarządzania publicznego i polityki społecznej. W latach 2020–2023 członek jury European Social Services Awards – European Social Network oraz członek komisji ewaluacyjnej przy European Network of Living Labs. W latach 2020–2024 członek komitetów zarządzających COST Action CA19121 „Network on Privacy-Aware Audio- and Video-Based Applications for Active and Assisted Living” oraz COST Action CA19136 „International Interdisciplinary Network on Smart Healthy Age-friendly Environments”.
Wykładowcy
Pracownik naukowy Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, zatrudniony w Instytucie Zarządzania. Posiada doświadczenie zawodowe w obszarach doradztwa biznesowego dla organizacji wdrażających innowacje, przygotowywaniu analiz finansowych i ekonomicznych oraz w zarządzaniu projektami innowacyjnymi. Autor wielu projektów badawczych oraz gospodarczych poświęconych zagadnieniu innowacyjności oraz efektywnemu stymulowaniu współpracy pomiędzy nauką a biznesem.
Profesor w Katedrze Ekonomii I – doktor habilitowana w dziedzinie nauk społecznych w dyscyplinie ekonomia i finanse, profesor uczelni w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie, Research Affiliate w Life Course Centre (Australia), oraz Research Affiliate w Prague University of Economics and Business. Kierowniczka projektów badawczych finansowanych przez Narodowe Centrum Nauki, NAWA, CERGE-EI Foundation i OECD. Członkini Rady Naukowej Instytutu Badań Edukacyjnych (IBE).
Dyrektorka Departamentu Zrównoważonych Finansów Bankowości Korporacyjnej w mBanku. Od 17 lat związana z tematem zrównoważonego rozwoju i ESG, swoje doświadczenie zdobywała w Allegro, Agorze i Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Uczestniczy w pracach EU Platform on Sustainable Finance przy Komisji Europejskiej oraz Komitecie Sterującym Climate Positive UN Global Compact. Wykłada na studiach podyplomowych, m.in. SGH, SGGW, ALK i PW.
Doktor w dziedzinie nauk ekonomicznych, politolożka i psycholożka, adiunkt w Katedrze Polityki Społecznej w Instytucie Gospodarstwa Społecznego Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. W swoich badaniach łączy metody jakościowe i ilościowe. Posiada doświadczenie badawcze i organizacyjne. Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z readaptacją społeczną, profilaktyką społeczną i psychologią. Jest członkiem interdyscyplinarnych zespołów badawczych oraz członkiem Polskiego Towarzystwa Socjologicznego, Polskiego Towarzystwa Psychologicznego i Polskiego Towarzystwa Polityki Społecznej.
Adiunktka w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Lingwistka i ekonomistka kultury. Prowadzi badania nad sektorami kultury i kreatywnymi, gospodarką cyfrową, a w szczególności nad wzajemnymi relacjami między tymi sektorami i technologią. W latach 2019–2023 uczestniczyła w projekcie CICERONE (Creative Industries Cultural Economy Production Network) w ramach europejskiego programu Horyzont 2020. Obecnie bada wpływ sztucznej inteligencji na media w ramach europejskiego projektu TransFormWork2. W 2024 r. opublikowała książkę “Digital Transformation in The Recording Industry. Evolution of Power: From The Turntable To Blockchain” w wydawnictwie Routledge.
Dr nauk ekonomicznych, rzeczniczka etyki Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. W jej obszarze zainteresowań znajduje się: zrównoważony rozwój w biznesie, społeczna odpowiedzialność organizacji (w tym raportowanie ESG), etyka biznesu. Ekspertka i trenerka współpracująca z biznesem i samorządami (opracowywanie strategii, prowadzenie dialogu, szkolenia, badania). Autorka kilkudziesięciu publikacji z obszaru społecznej odpowiedzialności biznesu. Jurorka w konkursach Raporty zrównoważonego rozwoju i CSR Poland Awards. Wieloletnia członkini ministerialnej Grupy roboczej ds. Społecznej Odpowiedzialności Uczelni oraz Polskiego Stowarzyszenia Ekonomistów Środowiska i Zasobów Naturalnych (od 2022 roku w Sekcji Ochrona Klimatu).
Adiunkt w Katedrze Rynku, Marketingu i Jakości SGH, wcześniej adiunkt oraz kierownik Zakładu Marketingu i Rynku COBRO – Instytutu Badawczego Opakowań w Sieci Badawczej Łukasiewicz. Specjalizuje się w zagadnieniach strategii produktu i marki, komunikacji marketingowej ze szczególnym uwzględnieniem opakowania i jego projektowania jako elementu produktu oraz kwestii ochrony środowiska naturalnego. Prowadzi także zajęcia z zakresu wzornictwa i historii designu. Autorka monografii naukowych, m.in. „Opakowanie zgodne z kryteriami środowiskowymi w komunikacji marketingowej przedsiębiorstw” oraz licznych publikacji o charakterze zarówno badawczym, jak też popularyzatorskim.
Adiunkt, dr nauk ekonomicznych, adiunkt w Katedrze Polityki Publicznej Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Absolwentka Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II – kierunek Ochrona Środowiska. Główny specjalista w Instytucie Ochrony Środowiska. Od 2015 do 2022 roku sekretarz naukowy Komitetu Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN, od 2023 roku członkini Prezydium KPZK PAN. Od 2006 roku członkini Polskiego Stowarzyszenia Ekonomistów Środowiska i Zasobów Naturalnych (od 2022 roku sekretarz w Sekcji Ochrony Klimatu).
Head of Knowledge & Thought Leadership w Kantar Polska, Prezes Polskiego Towarzystwa Badania Rynku i Opinii, Adiunkt w Zakładzie Marketingu Wartości SGH. Absolwent 25–lecia Uniwersytetu SWPS w kategorii Biznes. Znalazł się na liście „Insight250” opublikowanej przez ESOMAR w 2023 r. – wyróżniającej pionierów i innowatorów branż opartych na danych z całego świata. Członek Wydziałowej Rady Biznesu Wydziału Społeczno-Ekonomicznego UKSW.
Adiunkt w Kolegium Ekonomiczno-Społecznym SGH. Specjalizuje się w problematyce innowacji, instrumentów wsparcia oraz zarządzania projektami. Absolwentka SGH i Politechniki Częstochowskiej. Związana z sektorem nowych technologii od ponad 15 lat, kierownik projektów badawczo-rozwojowych oraz specjalistka ds. pozyskiwania funduszy europejskich. Ukończyła m.in. studia podyplomowe „Menedżer Innowacji” w SGH i odbyła staż w ramach programu MNiSW „Top 500 Innovators” z zakresu zarządzania innowacjami i komercjalizacji wyników B+R na Uniwersytecie Kalifornijskim w Berkeley.
Doktor nauk ekonomicznych w dyscyplinie nauki o zarządzaniu. Adiunkt w Katedrze Zrównoważonego Biznesu w Instytucie Zarządzania w Kolegium Zarządzania i Finansów SGH. Ekspertka z 15-letnim doświadczeniem w obszarze funkcjonowania i rozwoju franczyzy w Polsce i świecie. Jej zainteresowania badawcze i doradcze koncentrują się na następujących obszarach: zarządzanie MSP, nowoczesne modele biznesu, współpraca przedsiębiorstw i przedsiębiorczość społeczna.
Praktyk biznesu pracujący w nurcie skoncentrowanym na rozwiązaniach. Z wykorzystaniem podejścia zarządzania projektowego Design Management i Design Thinking wspiera organizacje w tworzeniu strategii biznesowych (m.in. Business Model Canvas, Blue Ocean Strategy, Sun Strategy, Moonshot Strategy), modelowaniu procesów biznesowych, zarządzaniu zmianą, projektowaniu produktów i usług skoncentrowanych na potrzebach Klientów. Konsultant metod analizy osobowości zawodowej (Facet5), wspierający procesy budowania i rozwoju zaangażowanych zespołów (high-performing teams).
Socjolog, ekspert ds. komunikacji strategicznej i public relations. Ponad 20-letnie doświadczenie na styku: biznesu, komunikacji i nauk społecznych. Pracuje z sektorem biznesowym i publicznym (ministerstwa, firmy państwowe). Twórca wielu wydarzeń społeczno-biznesowych m.in. Food Tweetup, wizyt studyjnych, klubów networkingowych. Autor książki „Po co jest PR?”. Członek Polskiego Stowarzyszenia Public Relations, koordynujący klub public affairs. Absolwent studiów podyplomowych „Total Design Management” w IWP i PW. Od 2013 r. prowadzi agencję public relations. Aktualnie specjalizuje się w branży energetycznej i zarządzaniu cyberbezpieczeństwem (ukończone studia MBA). Traktuje design, jako mądre projektowanie usług/produktów i szukanie marży.
Informacje techniczne
Studia będą prowadzone w formule online. Zajęcia będą realizowane z wykorzystaniem aplikacji MS Teams.
POBIERZ APLIKACJĘ MICROSOFT TEAMS
Aplikacja jest bezpłatna dla słuchaczy studiów podyplomowych SGH. Logowanie do aplikacji odbywa się za pośrednictwem kont SGH, które zostają nadane po przyjęciu na studia. Dla całej edycji zostanie stworzony jeden zespół, aby słuchacze mogli utrzymywać ze sobą kontakt. Każde zajęcia będą prowadzone na osobnym kanale. Dzięki temu wszystkie informacje dotyczące zajęć (materiały, zadania, dyskusja) będą w jednym miejscu i będzie można do nich wracać podczas trwania studiów.
Potrzebne będą: komputer stacjonarny, laptop lub urządzenie mobilne (tablet, smartfon) z systemami operacyjnymi iOS lub Android, ewentualnie słuchawki (np. od smartfona, które zawierają wbudowany mikrofon) – poprawiają jakość słuchania podczas wykładu oraz odbioru wypowiedzi słuchaczy w trakcie dyskusji i ćwiczeń.
WYMAGANIA TECHNICZNE aplikacji MICROSOFT TEAMS
Przed inauguracją oraz pierwszymi zajęciami każdorazowo organizowane jest próbne spotkanie! W tym celu sekretarz studiów informuje słuchaczy.
Rekrutacja
Trwa rekrutacja na 1. edycję studiów. Planowane pierwsze zajęcia rozpoczną się w październiku 2025 r.
Czas trwania studiów: 2 semestry.
Dokumenty wymagane podczas rekrutacji:
umowa o warunkach odpłatności za studia,
Dokument- formularz aplikacyjny (wypełniany podczas rejestracji na studia),
- odpis dyplomu potwierdzającego ukończenie studiów co najmniej pierwszego stopnia,
Uwaga:
Osoby, które ukończyły studia na uczelni zagranicznej powinny dostarczyć zaświadczenie stwierdzające, że posiadany dyplom uprawnia do podjęcia studiów podyplomowych SGH.
Nostryfikacja i uznanie dyplomu
Warunki ukończenia studiów:
- aktywne uczestnictwo w zajęciach;
- przygotowanie w grupach, pod opieką merytoryczną promotorów z grona wykładowców SGH, projektu końcowego związanego z tematyką studiów, oraz jego obrona na zakończenie.
Opłaty
Opłata za całość studiów wynosi 7500 zł.
Możliwość wniesienia opłaty jednorazowo lub rozłożonej na dwie równe raty:
1 rata – 3750 zł, płatna przy zapisie,
2 rata – 3750 zł, płatna do 31 stycznia 2026 r.
W ramach opłaty SGH zapewnia niezbędne materiały dydaktyczne. Opłata pokrywa również koszty wydania świadectwa ukończenia studiów.
Indywidualny numer konta bankowego do wpłaty przekazywany jest podczas rejestracji na studia.
Kontakt
SEKRETARZ STUDIÓW
mgr Anna Wanecka
tel.: +48 22 564 91 17
fax: + 48 22 564 86 91
e-mail: awanec@sgh.waw.pl
KIEROWNIK STUDIÓW
dr Andrzej Klimczuk
aklimcz@sgh.waw.pl
Organizator studiów
Kolegium Ekonomiczno-Społeczne
Katedra Polityki Społecznej
Adres do korespondencji
Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Kolegium Ekonomiczno-Społeczne
al. Niepodległości 162, 02-554 Warszawa
REKRUTACJA TRWA
- Studia online
- Zajęcia odbywają się raz lub dwa razy w miesiącu – w soboty i niedziele 8:00–15:00 lub 9:00–16:00.
- Opłata za całość studiów wynosi 7500 zł (możliwe raty).
dr Andrzej Klimczuk
aklimcz@sgh.waw.pl
mgr Anna Wanecka
tel.: +48 22 564 91 17
fax: + 48 22 564 86 91
e-mail: awanec@sgh.waw.pl
Programy MBA i studia podyplomowe